Sunday, December 8, 2013

Jane Austen - Aşk Ve Gurur



jane austen ask ve gurur 1




 Orta okulda falandım herhalde, klasikleri okumaya yeltenmiş ve uzun tasvir ve dönem bilgilerinden çoğunlukla sıkılıp yarım bırakmıştım. Savaş ve Barış'ın girişini okurken ki ruh halimi hatırlarım hep elime klasik aldığımda. Bu yüzden kitapların doğru zamanları olduğuna inanırım okumak için, şimdilerde ise zevkle okuyorum.  Klasikleri okumaktaki geç kalmışlığım bu yüzden. Şimdi arayı kapatmaya çalışıyorum. Herhangi bir yerde klasiklerden bir kitap ile ilgili bir yazı okusam, bilmediğim için utanırım, ayıpmış gibi, kusurmuş gibi. :)

   Jane Austen'ın Aşk ve Gurur isimli bu kitabını da edebiyata birazıcık bile ilgisi olan birinin bilmemesi mümkün değil sanırım. Ünü tartışılmaz. Bu arada bazı çevirilerde Gurur ve Önyargı olarak geçiyor ki bence de önyargı daha uygun bir çeviri. Can Yayınlarının Aşk ve Gurur olarak çevirdiği baskısını okudum ben.

   Kitabın baş karakterleri Elizabeth ve Darcy temelinde dönemin insan ilişkileri, sınıf ayrımı, bu sınıf ayrımının insan davranışlarındaki yansıması vurgulanmış. Austen'in bu kitabı ile edebiyata günlük yaşamın, konuşma dilinin dahil olduğu kitap hakkında okuduklarımdan aklımda kalanlar. Kitapta en çok beni şaşırtan; kadınların evlilik eğilimi, tabi bunun sebebi de ailenin mirasının en büyük oğula kalması, eğer ailede erkek evlat yok ise akrabalardan erkek olana kalması. Evlilik eğiliminden kastım; kadınlar eğer evlenemez ise ailelerini kaybettiklerinde sahip oldukları ev ve varlıktan yoksun kalmaları, dolayısıyla zengin bir eş hayat amaçlarının olması idi.  Tabi bu miras durumu da bunu doğal kılıyor o dönem için.

    Benim zevkle okuduğum, karakterlerini sevdiğim, karakterler arası diyaloglarla akıp giden bir kitap oldu. Kitabın bir çok dizisi ve filmi de yapılmış. Ben son filmini oldukça başarılı buldum, kitabını okumamış olanlara, fikir sahibi olabilmek (durumdan utanan varsa ben gibi) için filmi izlemelerini tavsiye ederim.

Bol kitaplı günler;

Müsaadenizle...


No comments:

Post a Comment